Scholten & Baijings
Scholten & Baijings is een succesvol Dutch Design duo. Stefan Scholten en Carole Baijings werken sinds 2000 samen, tevens zijn zij de oprichters van het designlabel Scholten & Baijings. Ruim 20 jaar later, zijn zij een gevestigde naam en gerenommeerd Nederlands designmerk in het binnen- en buitenland.
Stefan Scholten (1972) heeft aan de Design Academy in Eindhoven zijn opleiding gevolgd. Zijn liefde en gevoel voor design meubels en interieur is met de paplepel vanuit thuis meegegeven. Zijn keuze voor deze opleiding is vrijwel logisch te noemen. Carole Baijings (1973) heeft haar kennis helemaal te danken aan zelfstudie. Carole heeft van jongs af aan al een grote passie voor tekenen en ontwerpen. Zij heeft haar talent zo weten te ontwikkelen en haar kennis voor het vak zien te vergrote, dat Carole zichzelf mag toevoegen aan het selecte groepje in Nederland van toonaangevende topontwerpers.
Scholten & Baijings hebben onder andere gewerkt voor de merken HAY, Artifort en Gelderland. Ook voor IKEA, Samsung en MINI hebben zij mooie projecten opgeleverd.
Unieke werkwijze
De ontwerpstijl van Scholten & Baijings kan bestempeld worden als eigen, unieke stijl. Zij kijken eerst naar de materialen en kleuren, waar vervolgens een product bij bedacht wordt. Deze benadering is zeer uniek en levert zeer creatieve creaties op. Het ontwerpproces is ook zeer uitzonderlijk, beide maken zij geen gebruik van moderne computerprogramma’s, maar van potlood en papier. Ook 3D-programma’s worden niet gebruik. Alle modellen worden van papier en karton gemaakt. Volgens Scholten & Baijings zijn de onderlinge verhoudingen hierdoor ook veel beter in te schatten om tot een uiteindelijk model te komen. Hierna wordt de fabrikant een prototype gemaakt dat vervolgens goedgekeurd wordt.
Inspiratie en ideeën worden uit het dagelijks leven gehaald. Zoals een bezoekje aan een museum, tijdens een reis of wanneer zij een blokje om gaan. Kleuren voor de ontwerpen zijn afkomstig uit de natuur. Ook wordt er veel gekeken, hoe andere culturele producten gebruiken. Deze inspiratie en bevindingen worden eveneens verwerkt in nieuwe ontwerpen.
Het werk van Scholten & Baijings wordt gekenmerkt als minimalisme, verfijnde vormgeving, rijk aan details en herkenbaar aan hun kleur gebruik. Producten van de hand van Scholten & Baijings moeten volgens hun iets bijdrage aan de ruimte, ze moeten er mooi uitzien en op zichzelf staan. Scholten & Baijings zijn ook van mening dat producten een leven lang moeten meegaan.
Scholten & Baijings denken volgens eigen zeggen in kleur. In ontwerpen worden wordt veel gebruik gemaakt van wisselende kleuren patronen, zoals van fluor tinten en pastelkleuren. Zij hebben ook een eigen filosofie ontwikkeld; het gebruik van kleuren biedt namelijk een zekere zachtheid en een zekere mate van comfort. Kleuren hebben de capaciteit om een emotie of een bepaald beeld op te roepen of juist te versterken. In de huidige tijd zijn we allemaal op zoek naar een bepaalde geborgenheid en een gevoel van veiligheid. Het ontwerpersduo probeert dit te bieden door hun ontwerpen.
Tentoonstellingen en awards
Een aantal ontwerpen van Scholtens & Baijings zijn in diverse musea te bewonderen. Doordat de ontwerpen in musea kwamen te staan, heeft het een positief effect gehad op in nationale en internationale naamsbekendheid. Ook heeft het bijgedrage aan het vertrouwen van fabrikanten in de ontwerpen van Scholten & Baijings. In het Centraal Museum Utrecht, Stedelijk Museum Amsterdam, het Boijmans van Beuningen Rotterdam, het Nederlands Textiel Museum Tilburg en het Zuiderzeemuseum hebben een deel van hun werk opgenomen in hun vaste collecties.
Vele prijzen hebben Scholten & Baijings in hun loopbaan in ontvangst mogen nemen, hier blijkt ook een sterke blijk van waardering uit. Zo hebben zij al vier keer de Dutch Design Award in ontvangst mogen nemen. Ook voor producten die ontworpen zijn voor het merk HAY hebben zij prijzen mogen ontvangen, zoals de eerste prijs in de categorie best consumer product, the best home product award. Een van de redenen waardoor zij de prijzen hebben gewonnen is doordat de jury van mening is dat de producten veelzijdig zijn en bijzonder grafische patronen hebben.