Kho Liang Ie
Kho Liang Ie geboren in 1927 (Magelang, Indonesië) en overleden in 1975 in Amsterdam. Met de Indonesische onafhankelijkheid in 1949 kwam hij naar Nederland. Hier is Kho Liang Ie eerst gestart met een medicijnenstudie, al snel bleek dat dit niet zijn studie was. Kho wisselde deze studie in voor de opleiding Binnenhuisarchitect en Ontwerper aan de Rietveld Academie, in 1954 studeerde hij hier aan af.
Na zijn studie in 1954 heeft Kho Liang Ie gewerkt voor de stichting Goed Wonen, hier heeft hij van 1957 tot 1963 als redacteur voor het tijdschrift van deze stichting gewerkt. Vanaf 1958 tot aan zijn dood heeft Kho Liang Ie werkt voor Artifort in Maastricht. Door zijn inbreng bij Artifort, verschuift het merk naar de top van de internationale markt. Dit was mede te danken aan zijn vooruitziende blik, zijn grote kennis van het ontwerpvak en zijn internationale contacten. Zo trok hij ook buitenlandse ontwerpers aan, zoals Pierre Paulin en Geoffrey D. Harcourt. De invloed van Kho Liang Ie is tot op de dag van vandaag merkbaar binnen Artifort. Het maakt van Artifort een wereldspeler.
Bekende ontwerpen van Kho Liang Ie die vandaag de dag nog steeds in productie zijn bij Artifort zijn de twee- en driezits bank C683 en de 070 serie.
Kho Liang Ie heeft niet alleen voor Artifort ontworpen. Ook voor CAR, Bruynzeel, Fristho en Mosa heeft hij diverse ontwerpen gemaakt. Hij is naast industrieel ontwerper ook bekend als interieurarchitect, meubelontwerper en beeldhouwer. Hij is een van de meest vooraanstaande industrieel ontwerpers die Nederland gekend heeft. Zijn werken ademen zuiverheid, warmte en vrijheid, dit was kenmerkend voor hem.
Kho Liang heeft in zijn loopbaan diverse projecten uitgevoerd. Hij heeft onder andere samen met Gerrit Rietveld, het Centrum voor Industriële Vormgeving gerealiseerd. Dat van 1962 tot 1968 gevestigd was in de Beurs van Berlage in Amsterdam.
Schiphol
In de jaren zestig was Kho Liang Ie vanaf een vroeg stadium betrokken bij de inrichting van het nieuwe stationsgebouw van de luchthaven Schiphol-Oost. De uitgangspunten van Kho waren heldere lay-out voor het gebouw met duidelijke zichtlijnen, met veel glas, zodat men de vliegtuigen goed kon zien. Dit gebouw ging dienen ter vervangingen van het oude Schiphol gebouw.
1963 is men gestart bij de bouw van het nieuwe Schiphol-Oost, dat in 1967 feestelijk werd geopend. Volgens Kho moesten reizigers niet worden afgeleid door uitbundige inrichting. Zijn gedachte was dat de wegwijzers en reclameborden, kleur aan het gebouw gingen geven. Daarom werd gekozen voor een neutrale en rustig kleurgebruik in het interieur, volgens hem was overdadig kleurgebruik was uit den boze. Kho Liang Ie ging zelfs zover, dat alle kunstwerken die op zijn initiatief in het gebouw werden aangebracht, enkel uit grijstinten bestonden of uit bruin plastic of metaal.
Van Kho Liang Ie ontwerpen is in het huidige Schiphol nagenoeg niets meer terug te vinden. Enkel in de aankomsthallen 1 en 2 zijn nog enkele elementen van zijn werk zichtbaar.
Projecten
Hij ontwierp ook interieurs van woningen, kantoren en maakte hij talrijke beursstands, tentoonstellingen en museum inrichtingen. Zo was hij een pionier op het gebied van kantoortuinen.
Van zijn ontwerpen van openbare- of kantoorruimtes is na verbouwingen haast niets meer terug te vinden. Veel van zijn meubilair is terechtgekomen in de collecties van het Museum Boijmans van Beuningen in Rotterdam, het Stedelijk Museum in Amsterdam en het museum Catharijneconvent in Utrecht.